Lindra ångest med mat, del 2

I förra inlägget listade jag de värsta bovarna för ångest, oro och nedstämdhet och här ska jag lyfta fram det som istället dämpar dessa tillstånd vid regelbundet intag.

Ämnen som bidrar till lugn i kroppen:

B-vitaminer bidrar till bildandet av röda blodkroppar, som i sin tur ser till att hjärnan och nervsystemet fungerar som det ska.  Och som ni nog vet är det när nervsystemet är i obalans som vi får ökad ångest m.m. Låga nivåer av B-vitaminer kan ge upphov till bl. a förhöjd adrenalinnivå, panikattacker, rodnad, ångest, serotoninbrist m.m. Exempel på B-vitaminer är tiamin, niacin, kolin och pyridoxin. Detta finns bl. a i ägg, alla olika sorters kål, havre, lever, rotfrukter, bananer, linser, tonfisk, kalkon, sojabönor.

Kalcium är känt för att stärka skelettet men det är också viktigt för nervernas funktion. Utan kalcium skulle det inte finnas någon “kommunikation” mellan nervcellerna och när det parasympatiska nervsystemet går i gång vid t. ex en ångestattack så gör kalciumbrist att det blir svårare för kroppens försvars-system att slå av på takten. Och kalcium finns som känt i bl. a mejerier(dock är inte det helt optimalt för oss pga mjölken är pastöriserad), men även grönsaker som spenat, grönkål, broccoli m.m innehåller stora mängder kalcium!

Aminosyror är byggstenarna i proteinet vi äter. De viktigaste för att främja lugn i kroppen och därmed minska ångest är tryptofan, GABA och glutamin. Tryptofan omvandlas snabbt till serotonin när det kommer till hjärnan vilket ger en lugnande effekt. GABA är ett signalämne som sänker aktiviteten mellan hjärnans nervceller och har en avslappnande effekt. Glutamin är den vanligaste aminosyran i kroppen, den omvandlas snabbt till glukos. Det är den enda aminosyran som lätt kan passera hjärn-blodbarriären och balansera glukosnivåerna. Dessa aminosyror finns ju naturligt i vår kost, framförallt i proteinrika livsmedel såsom alla typer av kött men också i köttersättningsprodukter med likvärdigt protein. Om man har brister så finns det mesta att köpa som kosttillskott också, själv tar jag L-glutamin som kosttillskott mot sötsug.

Det var några tips på ett antal ämnen som kan bidra till lugn i kroppen, men jag vill även lägga till nyttan av naturliga fetter i kosten. Fett behövs för att vi ska bli mätta, för våra celler, för hud, hår, naglar och det finns en utbredd “skräck” för fett i samhället som egentligen inte är befogad. Självklart ska man inte överdriva men att ta en extra klick fet sås till maten är inte direkt farligt 😉 Tips på bra fetter är olivolja, rapsolja, naturligt smör, kokosolja men även fettrika livsmedel som nötter, lax, ägg m.m. Sen är det alltid bättre med fullfeta produkter, som t. ex 40% grädde, då light-varianterna innehåller mycket tillsatser och socker.

Jag tror att det viktigaste är att hitta en balans kring sitt intag av olika saker, för då kommer kroppen och psyket i balans också =) Det här är allmänna tips, dvs om man lider av psykisk sjukdom så gäller ju andra saker och att endast tro att mat kan göra en frisk stämmer ju inte i alla lägen. Om man är djupt deprimerad kan det ju vara befogat att ta medicin till exempel.

Om ni vill läsa mer om detta kan jag varmt rekommendera dessa böcker:
Våga leva! Av Erika B. Hilliard(som är utmärkt för social fobiker) kap. 6 “Agitatorer och fredsmäklare” – info om födoämnen.
Sockerbomben i din hjärna(2 uppl.) eller Sockerbomben 3.0(nyaste uppl.) av Bitten Jonsson
Sockerberoende av Anki Sundin
Själv – kraften i egentid av Linus Jonkman
Mjölkrevolutionen av Fredrik Colting
Ett sötare blod av Ann Fernholm

/Sophie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *