Lindra ångest med mat, del 1

På senare tid har jag intresserat mig mycket för hur den maten vi äter faktiskt påverkar kroppen och hjärnan, och att detta kan ha samband med hur vi mår rent psykiskt. Dels så kan det bli så att man äter mer när man mår dåligt, men det kan också vara så att den maten vi äter faktiskt främjar ångest hos oss, pga hur den påverkar vår biokemi. Vi är alla födda med en unik biokemi så olika sorters mat påverkar oss på olika sätt. Om vi är känsliga och har otur kan den maten vi äter påverka oss så mycket att det skapar ångest, oro, depression m.m.

Med biokemi menar jag att vi har olika nivåer av våra signalsubstanser och hormoner, som dopamin och serotonin t. ex(Linus Jonkman nämner i sin senaste bok om självsamhet att det bl. a är de medfödda nivåerna av dessa som avgör om vi lutar mer åt en introvert eller extrovert personlighet, superintressant!) och det vi äter påverkar det.

Vissa födoämnen bidrar till lugn i kroppen, andra ökar på den. Födoämnen som bidrar till lugn är bl.a B-vitaminer, kalcium och vissa aminosyror, medan socker, gluten, alkohol, nikotin, koffein främjar ångest och oro. Framförallt påverkar de senare hjärnans belöningscentrum, som i sig kan göra att vi mår jättebra och vill ha mer av just de sakerna, alltså det är beroendeframkallande. En del människor är födda med låga halter av betaendorfiner i kroppen(som skapar välbefinnande). Brist på betaendorfiner ger låg självkänsla, oro, depression. Om man då äter mycket av dessa beroendeframkallande saker så påverkar det bl. a betaendorfinerna och kan göra att man får brist på det. Men det går att äta sig frisk, om man äter naturlig mat och skippar de värsta bovarna(dock kan det vara svårt eftersom de är just beroendeframkallande!) Jag var tvungen att dela upp inlägget i 2 delar då det blev för långt, och i den här första delen tar jag upp dessa ämnen som hjälper till att skapa ångest och oro i kroppen.

Ämnen som främjar ångest:
Koffein i höga doser framkallar nervositet, irritabilitet och ångest. Om man lider av svår ångest och är kaffedrickare kan det med andra ord vara väl värt att sluta eller i alla fall minska sin konsumtion. Kan va värt att googla lite hur man gör det på ett smidigt sätt dock, för att lindra abstinensbesvär som kan uppstå!

Socker förstör effekten som B-vitaminer ger. Det är även otroligt beroendeframkallande(och kan ge upphov till ätstörningar) och kan vara jättesvårt att sluta med men om det är något som är värt att åtminstone minska på, är det sockret. För det spär på obalanser som inget annat. Framförallt ger det stora blodsockersvängningar som orsakar humörsvängningar, ger stora insulinpåslag som gör att kroppen lagrar fett, gör att man äter mer m.m.

Jag är extremt sötkänslig(söta smaker, även sötningsmedel) och märker direkt skillnad när jag utesluter det ur min kost. Jag får främst ett mer stabilt humör som gör att jag lättare känner glädje. Jag kan varmt rekommendera er att läsa på om sockerberoende i Bitten Jonssons böcker(listat längst ner) då det står mycket om sockrets påverkan på kroppen, oavsett om man är beroende eller ej.

Värt att tänka på är att socker inte endast är det vita strösockret på påse man köper i butiken, utan kolhydrater bildas till rena sockerarter i blodet och påverkar också. Om man är sockerkänslig kan det vara värt att tänka på detta. Olika livsmedel som påverkar blodsockret utöver det mest uppenbara är flingor, smaksatta mejerier, juice, frukt, spannmål såsom vete, råg, korn, havre, bröd, pasta, ris, makaroner, ketchup, senap, såser och röror m.m. Även fullkornsvarianter påverkar, speciellt om man är sockerberoende, men om man inte har problem med det så är det inga problem att äta det då det inte ger lika stora påslag som de raffinerade varianterna(snabba kolhydrater).

Alkohol är en sån sak som kan vara lätt att ta till som självmedicinering vid stark ångest och depression, inte minst om man är blyg eller har social fobi och vill passa in på fester t. ex eftersom det ofta gör att man vågar mer. Men det är starkt beroendeframkallande(även om inte alla som dricker blir beroende) och påverkar belöningscentralen i hjärnan. Om man dricker mycket alkohol, så kan det efter ett tag ske en uppreglering, alltså att den mängden man först drack nu inte ger samma effekt, vilket gör att man måste dricka mer eller oftare för att få den där lugnande effekten. Förutom att det förstör effekten från vitaminer m.m i kroppen så kan det ge upphov till nervositet. Om man dessutom är känslig kan man bli beroende och effekterna av ett beroende kan vara förödande.

Nikotin är även det beroendeframkallande och en sådan typisk sak som är väldigt svår att sluta med för rökare. När nikotin når hjärnan utsöndrar det dopamin, som ger lustkänslor. Det är ett stimulerande ämne, som alkohol, men ger även lugnande effekter. Men även här sker efter ett tag en uppreglering och man behöver mer nikotin för att känna av de “bra” effekterna. Och om man inte får i sig “sin dos” nikotin ger det upphov till känslor som ångest, irritabilitet, rastlöshet, sömnproblem och koncentrationssvårigheter. Det förstör även effekten av vitaminer och mineraler.

Det är de vanligaste sakerna som folk använder sig av, av olika anledningar, vare sig det är mat, kulturellt, socialt, självmedicinering eller beroende och det är bra att veta lite mer hur det påverkar kroppen, speciellt om man lider mycket av ångest och/ eller depression m.m. då detta påverkar de tillstånden mer eller mindre. Nu ska inte detta ses som någon pekpinne, som att “ni får aldrig äta tårta eller ta ett glas vin/öl” utan det är endast för att informera! Vad ni sen gör med den informationen är upp till er =) I nästa inlägg kommer det tips på ämnen som tvärtom bidrar till lugn i kroppen.

Om ni vill veta mer om detta kan jag varmt rekommendera dessa böcker(att köpa eller låna på bibliotek):
Våga leva! Av Erika B. Hilliard(som är utmärkt för social fobiker) kap. 6 “Agitatorer och fredsmäklare”- info om födoämnen.
Sockerbomben i din hjärna(2 uppl.) eller Sockerbomben 3.0(nyaste uppl.) av Bitten Jonsson
Sockerberoende av Anki Sundin
Själv – kraften i egentid av Linus Jonkman
Mjölkrevolutionen av Fredrik Colting

sockerinlagg

/Sophie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *