Hitta din återhämtning

bok
Detta är ett inlägg som jag översatt från Tanja Gardner som är en av skribenterna på Introvert, dear som är en sida jag nyligen upptäckt och verkligen gillar. Allt i inlägget är inte direktöversatt (men nästan) och jag har lagt till en del eget, men jag vill vara tydlig med att orginalblogginlägget inte är mitt och det finns länkat här.
______________________________________________

Som många av er säkert redan vet är introversion inte enbart ett personlighetsdrag utan också förklaringen till hur vi får vår energi och laddar våra batterier. Detta innebär att en introvert person ofta känner att energin försvinner i interaktion med andra människor och att den kommer tillbaka vid tid i ensamhet. Men det finns ett problem med att definiera vårt sätt att få energi på genom denna enkla förklaring. Den ger nämligen inget utrymme till tolkning kring vilket sätt som på bästa sätt laddar just dina eller mina personliga batterier.

All ensamtid kan inte likställas

Att använda den ovannämnda definitionen innefattar två antaganden:

• All ensamtid är likvärdig, alltså laddar en introvert person alltid sina batterier så snart den är ifrån människor
• Alla introverta är lika och laddar sina batterier på samma sätt

I verkligheten så vet alla som suttit uppe till ett på natten för att hålla en deadline att all ensamtid inte är lika återhämtande. Dessutom är introversion enbart en av alla de saker som skapar en personlighet. Därför kan det som är den bästa återhämtningen för en person vara riktigt uttråkande för en annan introvert person. Vi är alla olika och behöver därav olika sätt att återhämta oss på och då gäller det att hitta det sätt som passar ens egen person bäst. Nedan beskrivs här nio olika sätt att återhämta sig på som brukar kunna fungera för många introverta, det är bara att inspireras!

9 återhämtningstekniker för introverta

1. Meditation
Både andnings- och visualiseringsfokuserad meditation kan göra underverk på utmattade introverta. Båda alternativen erbjuder dig att ta ett steg tillbaka från alla krav i världen och erbjuder dig en chans att bara vara.

2. Musik
Att sätta på sig dina hörlurar och trycka igång några favoritlåtar kan göra att din energi kommer på topp igen. Dessutom är musik ett av de kraftfullaste verktygen att hantera humör och känslor som inte involverar kemiska tillsatser.

3. Skriva dagbok
Många introverta menar att spendera tid med sin dagbok, och upptäcka sina tankar och reflektera kring livet, är en livlina när de känner sig utmattade.

4. Promenera eller annan soloträning
Andra introverta listar promenader i naturen som deras favoritmetod att ta till när de inte är runt människor. Dessutom kan rörelse göra att kroppen släpper spänningar och stress som satt sig i muskler och annat.

5. Meditativ träning
Att träna exempelvis Thai chi eller Qi gong kan vara ett sätt att både ladda sina batterier och röra på kroppen.

6. Ta ett bad
Det är något lyxigt med att sjunka ner i ett hett bad och bara slappna av med levande ljus och sina tankar.

7. Konst och hantverk
Introverta som använder mer av sin högra del av hjärnan finner ofta att skapande såsom hantverk gör att de varvar ner och laddar sina batterier. Varför inte testa på att måla, göra smycken, scrapbooka eller dekorera kakor?

8. Läsa
Detta är nog en av de, om inte den, vanligaste metoderna som introverta är kända för att ta till som energiladdare. Det kan vara skönlitterärt eller faktabaserat, grejen är att det är fritt att välja precis det en är sugen på just nu. När en sedan bläddrar sidor och kommit in i sitt läsande kan en tydligt känna hur energi porlar tillbaka till kropp och själ.

9. Data- och TV-spel
Detta kan vara den perfekta återhämtningsmetoden för en del introverta. Liknande med böcker kan det vara upplyftande att få fastna i en historia och en annan värld.

Mina personliga tillägg till listan är att lyssna på podar/radioprogram och att dyka ner i en serie, två sätt jag själv ofta tar till i min vardag.

Nu känner ni er säkert mer hemma i vissa av punkterna som Tanja beskriver, mindre i andra. Det jag vill uppmuntra er till är att på riktigt ta reda på vilka aktiviteter som ger er den där sköna återhämtningen och som gör att er vardag flyter på bättre. Imorgon kommer dessutom ett blogginlägg som spinner vidare på just detta. Då berättar jag mer om vem Tanja är och hennes kloka metod för att hitta de där återhämtningsteknikerna som passar för just dig och mig. Kika in på bloggen då!

2 reaktioner på ”Hitta din återhämtning”

  1. Jättebra läsning! Jag är så förvånad att det tog mig så många år (typ 38…) att hitta mina typer av återhämtning och de allra flesta från den här listan. När jag var yngre och egentligen ganska nyss gjorde jag mycket som jag trodde återhämtade eftersom andra gjorde så. T ex har jag slutat med /dratt ner på träningsformen crossfit för den triggar igång mig och stressar upp mig i stället. Samma sak kan det vara med TV ibland. Men jätteskönt att detta uppmärksammas och lyfts fram, för det finns så många bra sätt att återhämta. Skogen, t ex!

    1. Tack för dina ord Lotta, de gör mig glad! Känner igen det där att en tidigare använde metoder för atta andra gjorde det, fastän de egentligen inte passade ens egen person. Så bra att du kommit på att crossfit inte passar just dig och kunnat dra ner på det. Det är verkligen en befrielse att lära känna sig själv bättre så en kan lyssna på sin egen natur mer och mer, det gör gott för måendet 🙂 Hoppas du får en fortsatt fin vecka! Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *