Kroppsövning

qigongSom jag nämnt i förbifarten tidigare går jag numera på Qi gong en gång i veckan. Och det är underbart. Min stressade själ behöver sannerligen detta lugn. Det har också fått mig att inse hur kroppshämmad jag är och det var också därför idéen som jag skrev om i Kroppen och blygsel kom fram. Att vi som blyga, introverta, försiktiga kan behöva göra kroppövningar för att finna en respekt för våra kroppar. Därför tänkte jag dela med av en text som jag hittade på Maria Helanders fina blogg!

1. Fundera över vad du vill med din kropp. Hur vill du att den ska kännas? Hur vill du att den ska må? Vart vill du att den ska ta dig? Du ska alltså inte fokusera på hur den ska se ut, utan vilken funktion du vill ha. “Jag vill att min kropp är smidig och stark” “Jag vill känna mig sexig och självsäker i min kropp” ” Jag vill kunna springa fem kilometer och tycka att det är roligt”

2. Skriv ned vad du uppskattar med din kropp på en lapp. Kanske har du starka armmuskler, är vig, har mjuka fötter eller en läcker rumpa. Spara lappen och läs den då och då, för att motverka alla kritiska tankar du tänker om din fina kropp.

3. Var uppmärksam på vad du tänker om din kropp. Om en elak, negativ eller missnöjd tanke dyker upp – lägg den då vänligt åt sidan och tala om för dig själv något av det du skrev ned på din lapp. “Nu tänker jag inte lägga mer energi på negativa tankar om min fina kropp. Jag har faktiskt väldigt snygga vader och mina ögon är extra klara idag.”

4. Om du vaknade imorgon med en perfekt kropp, vad skulle du göra då? Skriv ned en lista på saker du undviker att göra idag, för att dina tankar om din kropp begränsar dig. “Köpa nya underkläder” “Lära mig magdans” “Gå på fest” “Börja rida igen” “Klippa gräset med bar överkropp”. Nu är det dags att börja leva det liv du vill leva. Börja beta av dessa saker, en efter en, med den kropp du har nu. Öva dig i att känna att du förtjänar att tycka om din fina kropp och leva det liv du vill leva. Öva dig i att stärka din kropps självkänsla.

Vill ni läsa mer kring detta med att öka sin kropps självkänsla tror jag att boken ”Lev med din kropp” vore något väldigt intressant att gotta ner sig i!

4 reaktioner på ”Kroppsövning”

  1. Läser den boken just nu! Fick tipset från min kurator, det finns övningar att lyssna på och göra på hemsidan dessutom: http://www.nok.se/levmeddinkropp
    Om man inte har boken tillgänglig så finns ändå det liksom!

    Ha det bra!!

    (Bra lista för övrigt!)

    Och just det, vet inte om jag skrivit det men jag är ju såklart med på Earth Hour-utmaningen. Äter inte kött men fisk, så kan gå över helt till vegetariskt! Får en känsla av att jag redan skrivit detta, men vad gör det om hundra år.

    Kram Helena!

    1. Åh, vad roligt att du läser den! Vad tycker du om den hittills? 🙂 Vilken bra grej att det fanns övningar och sånt på hemsidan, tipptopp!
      Jo, tror du skrev det i ett mail som jag ska ta och svara på idag :). Stor kram till dig!

  2. Hej blyga myran.
    Vad roligt att du fick glädje av mina övningar.
    Vilken fin blogg och hemsida du har. Inspirerande! Jag träffar många människor med olika sociala fobier. Jag kommer absolut att rekommendera din hemsida till dem.
    Varma hälsningar
    Maria Helander

    1. Hej Maria! Jag tyckte det var ett såndat vettigt, hälsosamt och fint fokus i den texten så var bara tvungen att dela med mig av den Tycker det är alldeles för mycket fokus på det yttre och inte på kroppens funktion. Tror vi skulle må bättre om vi istället för att fokusera på ”lite för tjocka lår” istället faschineras över hur häftig kroppen är, hur mycket den klarar och gör att vi orkar :). Kul att du gillar bloggen och hemsidan! Blir himla glad att du ska rekommendera dem! Allt gott till dig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *