Betygsätta personligheter

Idag kom jag över ett blogginlägg som handlade om att man numera i de nationella proven i skolan betygsätter elevers muntliga aktivitet i grupper. Jag hade ingen aning om att detta fenomen fanns. Ni kan nog ana min reaktion.

Precis som bloggaren skriver blir detta att betygsätta personlighetsdrag där det extroverta premieras. Att betygsätta något sådant strider så enormt mot att varje elev ska bedömas individuellt och utifrån sina förutsättningar. Jag får ont i magtrakten bara jag tänker på alla blyga, inåtvända och försiktiga elever som kan våndas inför detta i flera veckor innan. Att man får högre betyg desto mer man deltar sänder ut ett tydligt budskap att det inte är okej att vara den som hellre lyssnar än pratar. Varför betygsätta personligheter? Det känns så himla skevt och gör mig upprörd.

Hur kommer det sig att skolan är en plats där man i mångt och mycket bara får vara på ”ett” sätt istället för en arena där barn och unga får växa? Jag förstår faktiskt inte att det kan vara så svårt att uppmuntra individer i deras personlighet istället för att så många ska gå med känslan av att de inte får vara som de är.

In och läs blogginlägget vettja!

12 reaktioner på ”Betygsätta personligheter”

  1. Jag tycker det är självklart att en viss bedömning ska ligga i hur man använder språket muntligt. Det är viktigt att kunna använda det både muntligt och skriftligt.
    Vi gjorde drt i grupp och vissa fick inte komma fram vilket är både galet och fel. Ja. Men vår lärare satt själv med de som inte fick möjlighet att hävda sig på samma sätt och hade en diskussion som dom kände sig bekväma med. Alla fick chans utifrån sina förutsättningar. Allt är inte svart och vitt som ”reglerna” säger. snarare i de gråtoner som läraren har en förmåga att se 🙂 var bara tvungen att säga det. #jagsomaldrigkanhållakäft 😉

    1. Skönt att höra att det finns sådana lärare som tar sig tid för det! Är bara rädd att det finns de som nöjer sig med hur man ”presterar” i grupp och inte ser att vissa inte kommer till sin rätt på det sättet. Det är tyvärr min erfarenhet att lärare inte alltid tar sig den tiden för tysta elever. Men jag är bara glad att det finns bevis på att motsatsen faktiskt existerar 🙂

  2. Min upplevelse från min uppväxt är att lärarna inte på något sätt tog sig någon extra tid för oss blyga/tysta elever eller mötte våra individuella behov. Alla skulle göra uppgifterna på samma sätt och bli bedömda på samma sätt. Så det som Jessie skriver låter bra, men det är långt ifrån alla lärare/skolor som gör på det sättet. Men vi får hoppas fler lär av det!

    1. Jo, jag känner ju igen mig i det du skriver. Håller också jag tummarna för att det finns fler lärare som tänker ett steg längre 🙂 Tack för din kommentar!

  3. Jag har social fobi och ända sen jag gick i grundskolan har vi haft nationella där man ska prata i grupp.. Å de har ju alltid gått riktigt dåligt å sänkt hela mitt betyg bara för att jag inte vågar prata, jag har alltid fått sämre betyg under mesta när det kommer till sånt här för att jag inte tar för mig! Jag tycker det är skitdåligt! Eftersom de förstör för alla som är blyga, många lärare verkar inte förstå att alla inte är utåtriktade å pratar hela tiden!

    1. Trist och höra att det gått ut över dina betyg, det är inte alls okej! Det vore så mycket bättre om lärare tänkte lite längre och gav varje elev möjligheter efter sina individuella förutsättningar. För det är inte genom att tvinga människor som har svårt att ta plats att göra det som hjälper, enligt mig. Jag tror på att människor växer när man tar små steg och som en kan känna att en klarar av! Tack för din kommentar!

  4. När jag var student gick jag en våga-tala kurs och då minns jag att vi fick en artikel om blyghet och demokrati, det var ett antal år sedan nu men det var ju om att vi blyga lätt ”försvinner”… intressant sida du har förresten, ska tassa den 🙂

    1. Hej Anna! Det låter som en intressant artikel :). Kul att du gått en Våga tala kurs, hört mycket gott om dem. Och ännu roligare att du gillar sidan! Jag hoppas du återkommer och att du ska trivas 🙂

  5. Hej!

    Jag håller med i flera av era poänger, men ni ser detta lite ensidigt. Jag är själv lärare och undervisar på gymnasiet, självklart möter jag alla typer av elever i mitt yrke. Det finns ganska många introverta elever, som har svårt för diskussionsövningar (jag undervisar i samhällskunskap och historia). Jag brukar låta de eleverna få lämna in sina skriftliga förberedelser, ibland kan jag ha enskilda diskussioner med dessa.

    Men saken är den att tjänsterna inte är skrivna som att läraren skall ge individuell stödtid till elever hela tiden. Ibland går det, men inte hela tiden. Det vore helt orimligt att göra det, även om jag som lärare kan känna att det vore rätt i många lägen.

    Det behöver inte handla om att alla lärare är hemska individer, som ni får det att låta som, utan att undervisningssituationen inte är möjlig att anpassa i alla lägen. I teorin skall vi det, men i praktiken? Jag kan inte ha mina genomgångar i flera varianter för att passa alla, jag kan inte erbjuda att examinera alla kunskapsområden i alla former. Förhoppningsvis kan jag erbjuda en bredd av examinationer över 100 p som kurserna ofta är, så att alla får en god chans att visa sina kunskaper. Det står inget i varken samhällskunskap-kurserna eller historia-kurserna att eleven skall tala/diskutera för att nå höga betyg.

    Samtidigt finns det elever som har svårt för prov, men som fixar diskussioner. Det finns elever som klarar att ta in material via film, men inte i skriven text. Det finns introverta som….ja, ni förstår. Jag kan inte utesluta alla former, för att det finns elever som har svårt för just denna undervisningsform.

    Glöm inte bort att en lärare skall följa myndigheter och politikers beslut – att retorik och konsten att tala därmed finns inbakat i en del ämnen. Oavsett lärarens åsikt.

    Däremot är jag väldigt noggrann att inte säga ”du borde ta för dig mer och prata mer” på utvecklingssamtalen. Mer värdelös kommentar finns nog inte – jag tror knappast att någon förändrar sig efter att ha hört det under hela uppväxten.

    Länktips: http://www.ted.com/talks/lang/en/susan_cain_the_power_of_introverts.html

    Tack och hej.

    1. Hej Klas-Göran och tack för din kommentar! 🙂 Jag förstår att vinkeln i inlägget kan uppfattas ensidigt och det är inte särskilt konstigt eftersom jag skriver ur den blyga och introvertas perspektiv. Vissa inlägg blir då renodlade ur den synvinkeln eftersom jag inte alltid tar in andra synvinklar då det skulle bli lite rörigt. Men desto mer tacksam blir jag då för kommentarer som din som kommer med en annan syn på det hela!

      Jag tycker du verkar vara en person som tänkt till och det gläder mig att du arbetar för att ha en bredd på dina examinationer. Precis som du skriver finns det också de elever som har svårt för det skriftliga men inte det muntliga och de ska ju också få komma till sin rätt. Jag är egentligen inte emot muntliga moment i skolan utan vet att de både borde vara med. Dock anser jag att de kan göras på ett schysst sätt som inte utsätter någon för allt för stora påfrestningar. Det jag däremot tycker skolan behöver jobba på mer är att öka kunskapen kring olika personligheter och att uppmuntra alla olika typer, oavsett man är tystare eller mer extrovert. Att ha en anda där en får vara som en är. För efter att ha mött väldigt många försiktiga/tysta som fått en känsla av att de är fel för att de varit just blyga eller introverta förstår jag att jag inte är den enda som gått med den känslan i skolan. Och just det behövs det komma en ändring på. Det ska vara bra att vara sin personlighet, hur den nu än är.

      Jag tycker det är jättebra av dig att inte gå in i utvecklingssamtal och säga till elever att de måste ta för sig mer. För precis som du säger leder det ingenvart utan känslan blir mer att en inte duger som en är.

      Tack för länken, jag tycker Susan Cain är en fantastisk person och hennes TED-talk är en klassiker :).

      Tack igen för din kommentar och välkommen tillbaka till bloggen! Tipsa gärna dina tysta, blyga, introverta och känsliga elever som att kika in här i fall det känns lämpligt!

      Allt gott, Helena

  6. Hej igen och tack för svar!

    Jag kommer absolut att fortsätta läsa. Jag vet flera elever på rak arm som jag skall tipsa om denna sida. Jag är själv ganska introvert, och har aldrig varit den som velat vara i centrum varken i skolan eller på jobbmöten.

    Min utgångspunkt i förra inlägget var dock inte enbart ditt inlägg, utan även vissa kommentarer. Jag skrev ”ni” i första meningen 😉

    ”Det jag däremot tycker skolan behöver jobba på mer är att öka kunskapen kring olika personligheter och att uppmuntra alla olika typer, oavsett man är tystare eller mer extrovert. Att ha en anda där en får vara som en är. För efter att ha mött väldigt många försiktiga/tysta som fått en känsla av att de är fel för att de varit just blyga eller introverta förstår jag att jag inte är den enda som gått med den känslan i skolan. ”

    Här kan jag inte annat än hålla med. Det behövs mer kunskap och framförallt mer diskussion i skolan om detta. Denna fråga har jag aldrig diskuterat varken i utbildningen eller fortbildning/jobbet, mer än generella ”hur skall vi göra för att få alla elever?”-övningar som inte mynnar ut i något konkret.
    För det är verkligen en viktig fråga, inte bara om introverta – det händer ganska ofta att man undervisar om saker/arbetssätt där skolan känns exkluderande för elever som inte har samma förutsättningar.

    Den stora frågan är varför denna samhällsanda finns – det spelar ingen roll vilken jobb man söker så skall man ha ”social kompetens”, med vilket de menar en extrovert. Det var lite min poäng i förra inlägget – det är nödvändigtvis inte skolan som skapar detta, utan att skolan etablerar givna normer och regler om vad kunskap är då samhället kollektivt (ja, typ) beslutar om skolans innehåll och riktning.

    Ett skräckexempel på temat – jag vet en före detta kollega som i sin lärarkalender gjorde pinnar/streck när en elev sa något. Det intressanta var alltså inte vad eleven sade, utan att eleven pratade. När kursen närmade sig slutet så räknades pinnarna och de var tunga i betygssättningen.

    Fortsätt ditt grymma arbete, Helena! Jag funderar faktiskt på om jag ska ta upp detta tema som förslag till rektorerna, det skulle bli en bra fortbildningsdag.
    Hälsningar!

    1. Hej igen! Vad roligt att du vill fortsätta läsa och att du kommer tipsa dina elever, det gör mig glad! Jag anade att du var en introvert person då du tycks ha förstått mycket med att vara den försynta och inåtvända.

      Ja, som du skriver är det en viktig fråga och jag tror precis som du att det vore bäst om man pratade mer konkret om olika slags personligheter och hur en uppmuntrar just dessa. På så vis tror jag vi skulle minska känslan av att ”vara fel” hos många av eleverna i skolan, oavsett om de är introverta, blyga eller mer utåtriktade.

      Samhällsandan som du skriver om kan jag bara skriva under på, det är också den som på många sätt skapar agendan och klimatet i skolorna. Sedan är min tro att skolan är har en stor möjlighet att påverka denna och vara den förändringsmekanism som driver på att det är okej att vara som en är, tyst eller framåt. Jag tror att alla har en möjlighet och ett ansvar i att påverka och det ser jag som något positivt eftersom jag själv då kan bidra till en attitydsförändring.
      Blir riktigt mörkrädd av det exemplet du beskriver. Där missar läraren verkligen hela poängen med att möta individen.
      Tack för uppmuntran Klas-Göran, det värmer verkligen! Jag tycker att det låter som en ypperlig idé att lägga fram det som förslag att ha fortbildning kring detta tema. En dröm jag har i framtiden är faktiskt att i framtiden få undervisa lärare i bemötande gentemot olika slags personligheter och hur man tar tillvara på olika personers styrkor. Skriv gärna och berätta mer om/när du pratat med rektorerna!
      Sist men inte minst skulle jag gärna vilja komma i kontakt med dig via mail för att få lite hjälp med en idé jag har till hemsidan som berör lärare. Jag undrar om du skulle kunna tänka dig att ställa upp på det? I så fall får du gärna maila mig på: Helena@blygamyran.se
      Allt gott och tack för din kommentar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *