Sockerberoendet

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag har länge varit sockerberoende men aldrig mått dåligt av det. Men så kom våren 2011 och jag mådde både psykiskt och fysiskt dåligt. Då eskalerade mitt sockerberoende och jag kunde gå hela dagar utan att äta riktig mat. Jag gick ner flera kilo i vikt och fick magkatarr. Till sommaren mådde jag bättre och efter ett halvår var jag tillbaka vid min normalvikt. Men sockerberoendet hade verkligen satt sig i mig och sedan dess har jag inte riktigt haft kontroll på det såsom jag haft tidigare. Jag känner att min kropp inte mår bra av hur jag äter, något som märks på orken och de extrakilon som nu lagt sig på mage och ben.

Att ha några ”extrakilon” gör mig egentligen inte särskilt mycket, däremot behöver jag verkligen orken som jag tidigare haft. Med ett lågt energiförråd vill jag ta tillvara på all energi som finns, inte slösa bort den. Därför har jag numera godisförbud. Inget godis, chips, glass och kakor. Jag försöker också minska på snabba kolhydrater genom att inte äta så mycket pasta och bröd. Jag har verkligen ätit mycket pasta och tror säkerligen att jag på en vecka äter det fem dagar av sju. Men det blir det ändring på. Nu vill jag äta mer varierat och bli av med det där eländiga sockersuget.

Det fina med detta är att jag nu verkligen vill ta hand om min kropp. Målet är att må bättre för min egen skull. Tidigare har jag haft som mål att jag ska gå ner i vikt, för att bli smalare och snyggare. Det har inte varit en särskilt god grund att stå på och det har för mig misslyckats. Men denna gång tror jag verkligen på mig själv och att jag kommer klara detta. 

Men vad ska jag äta istället och hur ska jag klara av att inte äta godis och min älskade pasta?

När det kommer till godis finns det nyttigare saker som jag egentligen tycker är i princip lika goda. Jag tänker att när sockersuget verkligen kommer så tar jag till de istället. Dessa saker är exempelvis:

  • Frukt. Helst banan, vindruvor och sura clementiner.
  • Kastrullpopcorn!
  • Dippa gurka och paprika i gräddfilsdipp. Detta är så himla gott!
  • Saltade och rostade sojabönor.

Jag tror ärligt talat att det kommer bli jobbigare att stå över pastan eftersom så många av mina favoriträtter inkluderar det. Därför kommer jag inte helt sluta äta det, det vore faktiskt himla trist att inte äta det alls. Men istället för att äta det fem dagar i veckan ska jag minska det till två. Ska istället äta mer varierat och få i mig mer potatis, quinoa, hirs och ris. Jag tänker att jag ska försöka snoka reda på nya recept att prova, på så sätt blir det lite roligare att avstå pastan. Har ni några goda glutenfria och (helst) vegetariska recept att erbjuda skulle jag bli himla glad!

Håll nu tummarna för mig! Jag lär höra av mig om hur det går :).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *