Morgonvanor

20120924_094249Bild på en frukost från hösten

Så här brukar mina morgonvanor se ut när jag ska i väg till skolan:

Mobilen ringer en timme innan jag måste bege mig. Snoozar en halvtimme och får sedan tvinga mig upp. Det första jag gör är att gå till badrummet och smörja in kroppen samt rengöra ansiktet och smörja det. Detta tar cirka tio minuter. Jag tittar hela tiden på klockan och känner mig stressad. Slänger i mig någon frukost – oftast yoghurt – eller struntar i den och lägger ner några bananer att äta i skolan. Tar sedan på mig snabbt och packar ner resten av sakerna jag behöver till skolan. När det är fem minuter tills bussen går stressar och springer jag till busshållplatsen.

Alltså väldigt stressigt. Mest för att jag är himla morgontrött och vill ligga i sängen så länge som det bara går. Morgontröttheten kommer säkerligen också av att jag tenderar att lägga mig försent och får för få timmar. Vissa dagar orkar jag inte ens gå upp men känner då istället stress för att jag missat saker. En evig stress. Sover jag dåligt och ändå kommer upp somnar jag väldigt ofta på eftermiddagarna när jag kommer hem. Något som också rubbar sömnen.

Men nu är det nya tider för jag har bestämt mig för att ändra på mina morgon- och sömnvanor! Varför jag bestämt mig nu ska jag berätta om. tofflorHärom natten sov jag nämligen uruselt och vaknade också långt innan klockan ringde. Bestämde mig för att stiga upp och kunna göra mig i ordning i lugn och ro. Rådde om min hud ordentligt. Tog på mig myskläder och mina favorittofflor som jag fått av Davids syster i julklapp. Mixade ihop en smoothie, värmde thé och delade en advokado och satte mig sedan framför Godmorgon Sverige och bara myste. Och fastän jag sovit så dåligt blev detta en fantastisk start på dagen. Så värt att strunta i att snooza och istället få en lugn morgon utan stress och oro. I skolan kände jag mig seg men ändå glad och jag orkade hela dagen.

Detta har jag fortsatt med (visserligen bara uppe i två sådana mornar än, haha) och det känns SÅ SKÖNT. Jag ska verkligen försöka hålla i detta eftersom jag känner att detta gör att jag mår bättre. Tror även att min stress kommer minska mycket genom detta.

Jag känner att detta är ännu ett steg för att rå om mig själv på ett schysstare sätt. Jag vill inte behandla mig själv som om jag inte vore något värd. För jag är visst värdefull! Och då handlar det inte bara om att se över mina negativa tankar om mig själv utan också att låta mig få må bra fysiskt. Se till att min stressad själ får lite hälsosamma och lugna rutiner istället för att ena natten sova 10 timmar för att nästa sova 4. Jag är så glad att jag respekterar mig själv allt mer och verkligen vill rå om min person och min kropp. Det känns som att jag vandrar åt rätt håll!

Hur brukar era morgonrutiner se ut? Har ni några bra tips till mig? 🙂

3 reaktioner på ”Morgonvanor”

  1. hej! har ett tips – jag har en Wake Up Light lampa från Philips som väckarklocka, och ställer in den på 7:30 (går alltid upp 7.45 på vardagarna…). Då börjar den lysa svakt 7:15, och man vänjer sej gradvis med ljuset som blir starkare och starkare tills det är som starkast en halvtimme senare (du kan välja hur starkt det ska lysa såklart) och man vaknar lite piggare och skönare iallafall.
    Min sambo som var riktig nattmänniska och kunde sova hur länge som helst förut, älskade denna grej efter att vi träffades och jag började på jobb kl. 0800 🙂 Värt att prova! Lite dyr, den kostade ca 1500 norska kronor. Jag älskar morgonar med lugn och ro och inget stressande…..

    1. Åh, tack för tipset! Låter ju som det allra bästa sättet att vakna på istället för en skarpt signal som gör att man, iaf jag, rycks upp ur sömnen hastigt. Synd att den var så dyr :/. Får satsa på detta när jag blir lite rikare! 🙂 Tack igen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *